Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikel
X
mad til babyer

Mad til babyer og småbørn

 

En velafbalanceret kost, der indeholder alle væsentlige næringsstoffer, er meget vigtig for barnets sundhed nu og i fremtiden. Optimal ernæring har betydning for barnets vækst og udvikling, så det er vigtigt at tage højde for dette allerede fra barnet begynder at spise.

Torsdag, d. 29 juni 2017

Næringsstoffer findes i forskellig grad i forskellige fødevarer. Når barnet overgår til rigtig mad, er det derfor vigtig at give en velafbalanceret kost, der indeholder en god blanding af grøntsager, fedt, protein og kulhydrat. Behovet for de forskellige næringsstoffer varier desuden kraftigt med barnets alder og udviklingstrin. Følg derfor altid kostanbefalingerne eller aldersanvisningen på den mad, du giver dit barn.

Nedenfor giver vi dig et overblik over nogle af de vigtigste næringsstoffer i sund kost.

Mineraler

Alle mineralstofferne er nødvendige for kroppen, men mængden og behovet varierer. Calcium er et vigtigt mineral, fordi det hjælper barnet til at vokse normalt og opbygge stærke knogler. Jern er også et essentielt mineral, der indgår i dannelsen af hæmoglobin og røde blodlegemer og har betydning for barnets kognitive udvikling. Zink er nødvendig for immunsystemet, og jod er afgørende for hjernens udvikling og barnets vækst.

Læs mere om mineraler her.

Vitaminer

Vitaminer er nødvendige for, at kroppen vokser, udvikler sig og fungerer normalt. Vitamin A er nødvendige for immunforsvaret, og vitamin D er vigtig for børn, da det hjælper barnets krop med at udvikle knogler og tænder. B-vitaminer hjælper bl.a. stofskiftet med at frigøre energi til barnet.

Læs mere om vitaminer her.

Kulhydrater

Kulhydrater er en vigtig kilde til energi, og vores kost består almindeligvis af 50-70 % kulhydrater. Frugt og kornprodukter er eksempler på gode og lettilgængelige kilder til kulhydrat.

Fedt

Fedt giver dobbelt så meget energi som kulhydrat, og det kan små, aktive børn have gavn af. Husk at variere fedtet, så barnet ikke kun får mættet fedt (primært fra animalske produkter), men også de gode umættede fedtsyrer (fra planter og olier).

Læs mere om fedt her.

Kostfibre

Kostfibre bør, selvom de kan være lidt hårde for maven, indgå i kosten, når fordøjelsessystemet er tilstrækkeligt modent. Fuldkornsprodukter, grøntsager, bønner og frugt er gode kilder til kostfibre.

Protein

Protein spiller en vigtig rolle i udviklingen af hjerne og muskler. I de første 4-6 måneder er amning den bedste måde at sørge for, at barnet får den rigtige mængde protein af den rigtige kvalitet. Forskning viser, at brystmælk giver barnet den ideelle mængde protein. Desuden tilpasser proteinindholdet i brystmælken sig barnets skiftende behov efterhånden som barnet vokser.

Læs mere

Min Nestlé Club

Det er vidunderligt at være forældre til et lille barn, men det er også ensbetydende med udfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du tips og idéer, der er tilpasset efter dit barns alder og unikke rabatter og tilbud.

  • Personlig indhold skræddersyet til dit barns alder
  • Rabatter og tilbud

Bliv Medlem

Relateret indhold