Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikel
X
mad til babyer

Mad til småbørn

 

En velafbalanceret kost, der indeholder alle væsentlige næringsstoffer, er meget vigtig for barnets sundhed nu og i fremtiden. Optimal ernæring har betydning for barnets vækst og udvikling, så det er vigtigt at tage højde for dette allerede fra barnet begynder at spise.

29. juni 2017

Næringsstoffer findes i forskellige mængder i forskellige fødevarer. Når barnet overgår til rigtig mad, er det derfor vigtig at give en velafbalanceret kost, der indeholder en god blanding af grøntsager, fedt, proteiner og kulhydrater. Behovet for de forskellige næringsstoffer varierer desuden i takt med barnets alder og udviklingstrin. Følg derfor altid kostanbefalingerne eller aldersanvisningen på den mad, du giver dit barn.

Nedenfor giver vi dig et overblik over nogle af de vigtigste næringsstoffer i sund kost.

Mineraler

Alle mineralstofferne er nødvendige for kroppen, men mængden og behovet varierer. Kalcium er et vigtigt mineral, fordi det hjælper barnet til at vokse normalt og opbygge stærke knogler. Jern er også et essentielt mineral, der indgår i dannelsen af hæmoglobin og røde blodlegemer og har betydning for barnets kognitive udvikling. Zink er nødvendig for immunsystemet, og jod er afgørende for hjernens udvikling og barnets vækst.

Læs mere om mineraler her.

Vitaminer

Vitaminer er nødvendige for, at kroppen vokser, udvikler sig og fungerer normalt. A-vitamin er nødvendig for immunforsvaret, og D-vitamin er vigtig for at barnet kan udvikle stærke knogler og tænder. B-vitaminer hjælper bl.a. stofskiftet med at frigøre energi til barnet.

Læs mere om vitaminer her.

Kulhydrater

Kulhydrater er en vigtig kilde til energi, og vores kost består almindeligvis af 50-70 % kulhydrater. Frugt og kornprodukter er eksempler på gode og lettilgængelige kilder til kulhydrater.

Fedt

Fedt giver dobbelt så meget energi som kulhydrat, og det kan små, aktive børn have gavn af. Husk at variere fedtet, så barnet ikke kun får mættet fedt (primært fra animalske produkter), men også de gode umættede fedtsyrer (fra planter og olier).

Læs mere om fedt her.

Kostfibre

Kostfibre bør, selvom de kan være lidt hårde for maven, indgå i kosten, når fordøjelsessystemet er tilstrækkeligt modent. Fuldkornsprodukter, grøntsager, bønner og frugt er gode kilder til kostfibre.

Protein

Protein spiller en vigtig rolle i udviklingen af hjernen og musklerne. I de første 4-6 måneder er amning den bedste måde at sørge for, at barnet får den rigtige mængde protein af den rigtige kvalitet. Forskning viser, at modermælk giver barnet den ideelle mængde protein. Desuden tilpasser proteinindholdet i modermælken sig i takt med barnets behov.

Læs mere

Relateret indhold

Stadigvæk ikke fundet
Hvad du leder efter?

Prøv vores nye smarte søgningsmaskine. Vi vil altid have noget nyt for dig.