Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikel
X
jern baby

Jern til baby - det vigtige mineral

 

Jern findes i alle kroppens celler. Det er i blodet i form af hæmoglobin, i muskler i form af myoglobin og som jerndepot i lever og milt. En nyfødt baby har ca. 250 mg jern i kroppen, og hos en voksen er jerndepotet på ca. 3-4 gram.

Onsdag, d. 28 juni 2017

Børn fødes med et jerndepot, der rækker i ca. 6 måneder. Derfor er jernmangel meget ualmindeligt hos de helt små børn. Brystmælk indeholder kun ganske små mængder jern, men på den anden side er det let for kroppen at optage dette jern. Børn, der er født for tidligt, kan have et mindre jerndepot, fordi de ikke har nået at opbygge det under den kortere graviditet.

Kroppen har generelt ikke nemt ved at optage jern, og derfor er jernmangel den mest almindelige ernæringsbrist – særligt i udviklingslandene, men også i andre dele af verden.

Hvad er tegnene på jernmangel?

Hvis et barn får for lidt jern, kan det blive træt, blegt og have lettere ved at få infektioner.

Hvilken funktion har jern i kroppen?

Jern indgår i mange enzymer og her dermed mange forskellige funktioner i kroppen. Jern er særligt vigtig for immunforsvaret og for transporten af oxygen.

Hvilke fødevarer indeholder jern?

Kød og kødprodukter er rige på jern. Kød, fjerkræ og fisk indeholder desuden stoffer, der stimulerer optagelsen af jern i kroppen. Der er også jern i bælgfrugter, korn, brød og grønne grøntsager.

Hvilke fødevarer påvirker jernoptagelsen i et måltid?

Ca. 10-15 % af det jern, der er i et måltid, bliver optaget i kroppen. Men denne mængde er også påvirket af, hvordan måltidet er sammensat.

Jernoptagelsen øges, hvis måltidet indeholder:

Kød, fisk eller kylling
C-vitaminer fra grøntsager, frugt og juice
Hvor meget jern har et barn brug for?

I Danmark er anbefalingen, at børn fra de er 6-12 måneder får 8 mg jern

Hvor stor en del af det daglige jernbehov findes i de enkelte fødevarer?

Så meget indeholder en børneportion ca. af det daglige jernbehov for børn mellem 6 og 12 måneder:

  • Broccoli: 3 % 
  • Grønne ærter: 6 % 
  • Oksekød: 15 % 
  • Havregryn: 15 % 
  • Industrielt fremstillet børnegrød: ca. 35 %

Hvordan kan man nå den anbefalede mængde?

Varieret mad fra alle fødevaregrupperne er nøglen til et godt måltid, der dækker alle ernæringsmæssige aspekter. For at nå det anbefalede indtag af jern, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at spædbørn i alderen 6-12 måneder tilbydes jernholdig kost. Proteinrige fødevarer såsom kød, fisk, æg og bælgfrugter er alle fødevarer med et højt jernindhold.

Husk at:

  • Nogle dage spiser man lidt mere og nogle dage lidt mindre jern, men set over en ugentlig periode kan indtaget alligevel være godt.
  • Ved at spise frugt og grønt til alle hovedmåltider, og helst også som snacks, øges optagelsen af jern fra måltidet.

Læs mere

Min Nestlé Club

Det er vidunderligt at være forældre til et lille barn, men det er også ensbetydende med udfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du tips og idéer, der er tilpasset efter dit barns alder og unikke rabatter og tilbud.

  • Personlig indhold skræddersyet til dit barns alder
  • Rabatter og tilbud

Bliv Medlem

Relateret indhold