Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikel
X
Mineraler - mange vigtige opgaver

Mineraler - mange vigtige opgaver

 

Vi har brug for alle mineralstofferne, men mængden og behovet varierer. Visse mineralstoffer findes i meget små mængder og kaldes sporstoffer. Alle mineralstoffer har forskellige funktioner, og de kan ikke erstatte hinanden.

Onsdag, d. 28 juni 2017

Calcium

Calsium er det mineralstof, der er mest af i kroppen. Ca. 1 kilo af kropsvægten hos et voksent menneske består af calcium, og det meste lagres i skelettet. Der lagres mest calcium i de perioder, hvor vi vokser, f.eks. i puberteten. For at kroppen skal kunne optage calcium, er D-vitamin nødvendigt. Læs mere om Calcium her.

Funktion: Først og fremmest at opbygge og vedligeholde skelettet, men calcium er også nødvendig for nervefunktioner og blodets koagulationsevne.

Findes i: Mælk og mejeriprodukter, men også i grønne bladgrøntsager og sardiner (fordi de spises med ben i).

Natrium

Salt, husholdningssalt, havsalt og bordsalt er nogle af de navne, vi i daglig tale bruger om natriumklorid. For meget salt (natrium) er et meget mere almindeligt problem end for lidt salt, da et højt saltindtag kan give for højt blodtryk. I Danmark spiser vi ca. 8-10 gram salt hver dag, mens det anbefalede niveau for voksne ligger på maks. 5-6 gram dagligt. Hos spædbørn er nyrerne ikke fuldt udviklet, og derfor kan de ikke håndtere overskuddet af salt via nyrerne. Det bedste er helt at undlade at tilsætte salt i små børns mad.

Funktion: Natrium er først og fremmest nødvendigt for balancen mellem syre og base, men også for, at nerver og muskler skal fungere.

Findes i: Alt fra brød og kødpålæg. Almindeligt salt, fastfood og færdigretter til voksne er blandt de største kilder til natrium.

Jern

Jern findes i alle kroppens celler. Det er i blodet i form af hæmoglobin, men lagres også i kroppen på andre måder. Jerndepotet hos en voksen vejer i alt 3-4 gram, altså ca. lige så meget som et totommers søm vejer. Jernmangel er den mest almindelige ernæringsbrist, og med for lidt jern kan man blive træt, bleg, føle sig afkræftet og få hovedpine. I barnets første halve år er jernmangel meget usædvanligt, for nyfødte (der er født til tiden) har et jerndepot, der rækker til de første 6 måneder. Fra barnet er 6-12 måneder anbefales det at give et jerntilskud – enten i form af jerndråber eller mindst 400 ml. modermælkserstaning/tilskudsblanding dagligt.). Læs mere om jern her.

Funktion: Jern indgår i mange enzymer og har dermed mange forskellige funktioner. Jern er særligt vigtig for immunforsvaret og transporten af oxygen.

Findes i: Kød, kødprodukter, lever, bladgrøntsager, bønner og jernberigede børnemadsprodukter, modermælkserstatning og tilskudsblandinger.

Zink

Mangel på zink er meget ualmindeligt i Danmark. Zinkmangel viser sig bl.a. som hæmmet immunforsvar og lav vækst hos børn og unge. Optagelse af zink i fødevarer hæmmes af fytinsyre, der findes i fuldkornsmel. Ved at lade dejen hæve længe, kan kroppen optage mere zink fra brødet. 

Funktion: Zink indgår i mange forskellige enzymer, der transporterer kuldioxid, i genopbygningen, i omsætningen af næringsstoffer og meget andet.

Findes i: Kød, rugmel, mælk og mælkeprodukter.

Jod

Mangel på jod er den mest almindelige årsag til struma, dvs. forstørret skjoldbruskkirtel. Derfor er der i Danmark krav om, at danskproduceret husholdningssalt og det salt, der tilsættes brød og almindeligt bagværk, skal være beriget med jod.

Funktion: Jod indgår i de stofskiftehormoner, der dannes i skjoldbruskkirtlen. Det medvirker til reguleringen af kropstemperaturen og udviklingen af centralnervesystemet helt fra fostertiden og i barnets første 2 leveår.

Findes i: Saltvandsfisk, skaldyr, mælk og i jodberiget salt og brødprodukter. I brystmælk varierer indholdet af jod i forhold til moderens jodindtag.

Kalium

Mange forveksler kalium med calcium, men det er to forskellige mineraler med hver deres funktion.

Funktion: Væske- og syre/basebalancen reguleres ved hjælp af kalium i samspil med natrium. Mineralet er også nødvendigt for at få nerver og muskler til at fungere godt.

Findes i: Mange forskellige fødevarer. Kartofler, frugt, grøntsager, mælk og ost er vigtige kaliumkilder.

Selen

Selenindholdet i fødevarer afhænger af, hvor meget selen, der findes i jorden, hvor fødevarerne er dyrket. Derfor varierer mængden af selen i levnedsmidler fra land til land. Jorderne i Danmark regnes for at være fattige på selen.

Funktion: Selen anses for at hjælpe med at beskytte cellerne mod frie radikaler og indgår også i immunforsvaret.

Findes i: Fisk, skaldyr, indmad og æg. Mængden af selen i mælk og kød afhænger af, hvor meget selen der er i dyrenes foder.

Magnesium

Mangel på magnesium kan forekomme ved forskellige sygdomme, men synes ikke at opstå alene på grund af for lavt indtag i forhold til anbefalingerne.

Funktion: Nerve- og muskelfunktionerne har brug for magnesium. Og som mange andre sporstoffer indgår magnesium i forskellige enzymer.

Findes i: Spinat, bønner og andre grønne grøntsager er gode kilder, men der findes også magnesium i nødder, korn, kød, fisk, frugt og grøntsager generelt.

Læs mere

Min Nestlé Club

Det er vidunderligt at være forældre til et lille barn, men det er også ensbetydende med udfordringer og en hel del stress. Som medlem i klubben får du tips og idéer, der er tilpasset efter dit barns alder og unikke rabatter og tilbud.

  • Personlig indhold skræddersyet til dit barns alder
  • Rabatter og tilbud

Bliv Medlem

Relateret indhold