Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Del denne Artikel
X
graviditet

Graviditet

 

De første 1000 dage begynder allerede i maven

26. juni 2017

Mange tror, at talemåden om at en gravid skal ’spise for to’ betyder, at moderen har brug for at spise dobbelt så meget for også at dække barnets behov. Det er ikke sandt. Det handler ikke om mængden af fødevarer. Et lille foster, der vokser, har andre behov end en stor, voksen krop. Og det er mere følsomt. Talemåden er imidlertid rigtig så langt, at det, moderen spiser, skal dække både hendes eget ernæringsbehov og behovet hos det lille voksende barn.

At ’spise for to’ på den rigtige måde – hvad er vigtigst for dit barn?

Forkert eller utilstrækkelig kost kan påvirke barnets sundhed og kognitive udvikling. Men det er ikke et spørgsmål om at spise en masse, men om at spise de rigtige ting i den rigtige sammensætning. Hvis du som gravid spiser unødigt, øges barnets risiko for at udvikle fedme senere i livet. Det vigtigste for barnet er, at der er en god balance i mængden af nødvendige næringsstoffer. Der bør være gode og sunde proteiner, fedtstoffer, kulhydrater, vitaminer, mineraler og en række andre vigtige næringsstoffer.

Det bør du tænke på som gravid

Barnet, der vokser i maven, er ekstra følsomt over for visse ting, som den gravide bør afholde sig helt fra, såsom nikotin og alkohol. Barnet har også ekstra behov for visse næringsstoffer. For eksempel har det voksende barn brug folsyre for udviklingen af neuralrøret. Gravide kvinder rådes derfor til at spise et ekstra tilskud af folinsyre og D-vitamin som supplement til en afbalanceret og varieret kost. Du bør altid spørge din sundhedsplejerske, hvis du er i tvivl, når det kommer til din kost. Du kan læse mere om mad og graviditet her.

Læs mere

Relateret indhold

Stadigvæk ikke fundet
Hvad du leder efter?

Prøv vores nye smarte søgningsmaskine. Vi vil altid have noget nyt for dig.