| Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os på forbrugerkontakt@dk.nestle.com eller på telefon 80 300 100.

| WHO-kodekset

børnemad

WHO anbefaler udelukkende amning i de første 6 måneder og herefter at fortsætte amningen, samtidig med at en varieret kost introduceres ved 6-månedersalderen. Denne anbefaling støtter vi hos Nestlé.

Fortsæt

Madtjekket

Der findes mange meninger og teorier om børn og mad – og så findes der en del fakta. Prøv vores test og se hvor meget du ved.

1

Hvornår kan du tidligst give dit barn smagsprøver med rigtig mad?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Det er først efter 6 måneder, at amningen skal suppleres med andre fødevarer. Og det samme gælder for børn, der får modermælkserstatning. Efter 6 måneder har dit barn brug for at få fyldt sine jerndepoter op gennem kosten.

Hvis du ønsker det, og dit barn virker interesseret, kan du begynde med smagsprøver fra dit barn er tidligst 4 måneder. Smagsprøverne skal gives i små mængder og må ikke erstatte eller konkurrere med et måltid mælk. Introduktion til rigtig mad inden 6-måneders-alderen bør altid ske i samråd med din sundhedsplejerske eller læge.

2

Ved du ca., hvornår dit barns fordøjelsessystem er færdigudviklet?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Menneskets fordøjelsessystem er først fuldt udviklet omkring 24-månedersalderen. Et barn vokser og udvikler sig på en helt anden måde end en voksen, og dets behov er derfor også anderledes. Følg din sundhedsplejerskes og Fødevarestyrelsens råd, så du ved, at du gør det rigtige.

3

Hvilken nyttig råvare er det ekstra vigtigt at være forsigtig med under hele dit barns opvækst?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Fisk er gode og sunde. De er rige på D-vitamin og langkædede fedtsyrer. Men rovfisk bør man være forsigtig med, fordi de indeholder kviksølv, der akkumuleres op gennem fødekæden. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at børn under 3 år højst bør spise 25 gram rovfisk om ugen.

Rovfisk er f.eks. tun (tunbøffer), gedde, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, aborre og sandart. Begrænsningen gælder ikke tun fra dåse, da dåsetun er fremstillet af små tun, der indeholder mindre kviksølv.

4

Hvornår kan dit barn begynde at spise rødbeder, spinat, fennikel og selleri?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Det første år er det en god idé at begrænse rødbeder, spinat, fennikel og selleri i dit barns kost. De indeholder nitrat, der kan omdannes til skadeligt nitrit.

5

Hvorfor skal man ikke give sin baby honning før 1-årsalderen?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Honning kan indeholde sporer fra bakterien Clostridium botulinum. Hos spædbørn under 1 år er tarmfloraen ikke tilstrækkeligt udviklet, og så kan denne bakterie forårsage en forgiftning kaldet spædbarnsbotulisme.

6

Børn er følsomme over for salt, men ved du hvorfor?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Det lille barns nyrer er ikke udviklet tilstrækkeligt til at kunne klare alt for meget salt. Undgå derfor helt at tilsætte salt i dit barns mad. Når dit barn begynder at spise det samme med som resten af familien, kan du tage en portion fra til familiens yngste, inden du salter retten.

7

Hvorfor er det så vigtigt med jern til børn over 6 måneder?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

De første 6 måneder sørger amningen for al den næring, barnet har brug for. Herefter skal barnet have fyldt på sine jerndepoter, der rækker i netop et halvt år efter fødslen. Det er en af grundene til, at barnet på dette tidspunkt skal i gang med at spise rigtigt mad. Husk at give mad fra alle grupperne af fødevarer. Frugt og grønt er f.eks. meget vigtig for at jern fra kød bliver optaget bedre i kroppen.

8

Hvorfor er fedt vigtigt for små børn?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Nogle fedtstoffer indeholder fedtsyrer, som kroppen har brug for (de bliver kaldt essentielle – altså nødvendige – fedtsyrer). Samtidig kan fedt bidrage til, at visse vitaminer lettere bliver optaget i kroppen.

Fedt er også en effektiv måde at forsyne kroppen med energi (kalorier) på, da fedt giver mere end dobbelt så meget energi pr. gram som kulhydrater og protein. For små børn er fedt en vigtig kilde til energi, fordi de har brug for mere energi pr. gram kropsvægt end store børn og voksne.

9

Hvilke fedtstoffer er gode for børn?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Omega-3-fedt er vigtigt for barnets udvikling. Du kan nemt give dit barn omega-3, hvis du vælger rapsolie og fedtstoffer med rapsolie i madlavningen, og når du smører madder. Børn under 2 har brug for lidt mere fedt end voksne, og derfor er det en god idé at tilsætte en ekstra skefuld fedt i dit barns portion. Smør indeholder kun meget lidt omega-3, så sørg for at variere med olie, og spis fede fisk, som laks, regelmæssigt. Omega-3-fedtstoffer findes også i modermælk, modermælkserstatning og tilskudsblandinger.

10

Hvilke næringsstoffer får vores børn ofte for lidt af gennem kosten?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Jern, calcium og D-vitamin. Undersøgelser viser, at 30 % af alle børn mellem 6 måneder og 2 år får for lidt jern. Ved at give børn varieret mad fra forskellige kostgrupper, får de et godt måltid sammensat af alle ernæringsmæssige aspekter. Proteinrige fødevarer som kød, fisk, æg og bælgfrugter bidrager til at øge jernindholdet i måltidet. Men det kan stadig være svært at nå den anbefalede mængde. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at børn får et tislkud af jern fra de er 6 måneder. Hvis barnet ammes gives jerndråber. Hvis barnet får modermælkserstatning eller tilskudsmælk (mindst 400 ml dagligt), behøver du ikke give jerndråber, da tilskudsmælk og modermælkserstatning er beriget med jern.

Calcium er det mineral, der er mest af i kroppen. Calcium er forudsætningen for et stærkt skelet, som også D-vitamin har stor betydning for. For at kroppen kan absorbere calcium, er D-vitamin nemlig nødvendigt. I barnets første 2 år anbefales et tilskud af D-vitamin (D-dråber) hver dag året rundt.

11

Hvad får vores børn ofte for meget af?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Sukker og salt. Begge dele optræder i rigtig mange fødevarer, og du bør hverken tilsætte sukker eller salt i dit barns kost.

12

Hvorfor bør du undgå nødder de første 3 år?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Nødder sætter sig nemt galt i halsen, så af hensyn til risikoen for fejlsynkning anbefaler Fødevarestyrelsen, at børn under 3 år ikke spiser hele nødder, peanuts (jordnødder), popcorn og lignende.

13

Hvorfor er det ekstra vigtigt at tænke over hygiejnen, når man laver mad til et lille barn?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Det lille barn er stadig ved at opbygge sit immunforsvar og er derfor særligt følsom over for f.eks. bakterier i fødevarer. Sørg for, at hænder og alle køkkenredskaber er grundigt vasket.

14

Hvorfor er reglerne for babymad strengere end for anden mad?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

Babyer er meget mere følsomme end voksne over for uønskede stoffer i fødevarer, såsom pesticider og tungmetaller. Derfor er reglerne for babymad strengere end for andre fødevarer.

15

Hvornår er det vigtigt at præsentere dit barn for mange forskellige smage i forskellige typer mad?

Rigtigt!

Forkert!

Svar:

I alderen 6-12 måneder er børn som regel mest åbne over for nye smage. Derefter følger ofte en fase, hvor barnet er mere skeptisk over for det nye. Hvis du allerede har introduceret en række forskellige smage, vil denne kræsne periode (som varierer meget i længde og styrke fra barn til barn) sandsynligvis blive mindre udfordrende.