| Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os på forbrugerkontakt@dk.nestle.com eller på telefon 80 300 100.

| WHO-kodekset

børnemad

WHO anbefaler udelukkende amning i de første 6 måneder og herefter at fortsætte amningen, samtidig med at en varieret kost introduceres ved 6-månedersalderen. Denne anbefaling støtter vi hos Nestlé.

Fortsæt
  • Mad og mellemmåltider
    • Hvorfor er det så vigtigt, at små børn får mange små måltider?
      Svar: Set i forhold til vægten, har små børn et højere energibehov end voksne, og deres maver kan kun rumme små mængder ad gangen. Totalt set har små børn ganske vist brug for mindre energi end voksne, men behovet for næringsstoffer er højt. For at børn får næring nok til at vokse, udvikle sig og har energi til at lege, har de regelmæssigt brug for at få tanket op med god, næringsrig mad.
    • Hvor mange mellemmåltider har mit barn brug for?
      Svar: Det afhænger dels af, hvor meget barnet spiser til hovedmåltidet, og dels af hvor lang tid der går mellem måltiderne. Her må du lytte til dit barns appetit og lade den være bestemmende for hvor meget, dit barn spiser.
      Det er vigtigt at tilbyde dit barn god og balanceret mad regelmæssigt og på faste tidspunkter.
    • Hvornår går man over til 3 hovedmåltider suppleret med mellemmåltider?
      Svar: Fra barnet er ca. 9 måneder, kan det stort set spise samme antal måltider, som bliver anbefalet til resten af jeres familie, dvs. varieret kost fordelt på 3 hovedmåltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og 2-3 mellemmåltider. For barnet er mellemmåltiderne ekstra vigtige, fordi behovet for næring og energi er høj, og mavesækken lille. Brystmælk eller tilskudsblanding er stadig en del af barnets kost og udgør størstedelen af barnets mælkeindtag.
    • Hvad er et godt mellemmåltid til mit barn?
      Svar: Det behøver ikke være kompliceret: Et godt mellemmåltid kan være grød med frugtmos (når barnet er ca. 7-8 måneder) eller frugtstykker (8-9 måneder), en halv bolle med ost og lidt frugt til, en lille skål A 38 med revet rugbrødsdrys og frugt eller blødt, kernefrit rugbrød med pålæg skåret i firkanter (fra 8-9 måneder). Når du vælger brød, så tænk på, at dit barn bliver mest mæt af brød, der føles tungt i hånden, og undgå brød med hele kerner. Fra ca. 1-årsalderen kan du også give en tallerken med blødt frugt og grønt skåret ud i mundrette stykker.
      Mellemmåltidet er en god mulighed for at variere dit barns kost, fordi du f.eks. kan tilbyde godt med frugt og grønt en dag, hvor hovedmåltiderne ikke er så grønne, og hvis aftensmaden er vegetarisk, er det måske den dag, du giver leverpostejsmad til mellemmåltid.
    • Er småspiseri ikke dårligt for tænderne?
      Svar: Mellemmåltider er ikke det samme som småspiseri! Småspiseri mellem måltiderne kan være dårligt for tænderne og påvirke appetitten negativt. Faste måltider (inkl.mellemmåltider) jævnt fordelt over hele dagen gør det oftest nemmere at undgå småspiseriet. Også af hensyn til tænderne kan det være en god ide at tilbyde dit barn vand at drikke i løbet af dagen.
    • Hvor meget slik er det ok at spise?
      Svar: Du hører nok hele tiden, at børn får alt for meget sukker fra f.eks. slik, sodavand, saftevand, kager og is. Tilsat sukker er også det, man kalder tomme kalorier, fordi det netop kun består af sukker (modsat naturligt sukker i frugt, hvor man samtidig får frugtens vitaminer med). Sukker optager pladsen for rigtig mad, så man risikerer, at behovet for vitaminer og mineraler ikke bliver dækket.
      Spædbørn og småbørn bør slet ikke få slik, sodavand eller saftevand. Det er helt unødvendigt og optager pladsen for vitaminer og næring.
      For de lidt større børn og voksne er anbefalingen, at tilsat sukker i maden ikke bør være mere end 10 % af energiindtaget. Det svarer ca. til 30 gram dagligt for et børnehavebarn – inkl. alt fra tilsat sukker i saft, sodavand, slik, brød, kage og marmelade.
    • Hvorfor skal man egentlig begrænse søde sager?
      Svar: Søde sager som slik, sodavand, saftevand og is bidrager med masser af tomme kalorier, hvor vi bliver mætte uden at få rigtig mad med vitaminer og mineraler. Der er også en sammenhæng mellem et højt indtag af slik og risiko for overvægt og fedme hos børn. Ved at begrænse slik og lignende til f.eks. lørdage, lærer barnet, at slik ikke er noget, man spiser til hverdag.
    • Hvad kan man servere i stedet for slik?
      Svar: Et fad med forskelligt frugt, der er skåret ud, så det er lige til at spise, vil i dit barns øjne tit være mindst lige så populær en delikatesse, som slik – og så er det fyldt med vitaminer, som vi har brug for hver dag. Vælg gerne frugter i forskellige farver, så det virker mere overdådigt og spændende.

      Til de lidt større børn er tørrede frugter, nødder og mandler også et bedre alternativ til slik, fordi de indeholder mere næring. Tørrede frugter indeholder både energi, naturligt sukker og en del vitaminer og mineraler. Nødder er også rige på energi, visse næringsstoffer og gode fedtstoffer.

      OBS! Giv ikke nødder og mandler til børn under 3 år for at undgå fejlsynkning, og begræns mængden af rosiner i den tørrede frugt – maks. 50 gram (ca. 1 dl) om ugen til børn under 3 år. Rosiner (både økologiske og ikke-økologiske) kan have et højt indhold af en naturligt forekommende svampegift.
    • Hvor meget frugt og grønt bør børn spise?
      Svar: De officielle kostråd anbefaler, at vi spiser 6 stykker frugt og grønt hver dag, svarende til 600 gram. Børn mellem 4 og 10 år skal have 3-5 stykker frugt og grøntsager om dagen, og halvdelen bør være grøntsager. Al frugt og alle grøntsager tæller med i regnskabet – undtagen kartofler.
    • Er der noget frugt og grønt som småbørn ikke bør få?
      Svar: Spinat, rødbede, fennikel og selleri bør ikke gives til børn under 6 måneder og skal begrænses meget til børn mellem 6-12-månedersalderen. Disse grøntsager indeholder nitrat, der i barnets mave og tarmkanal kan omdannes til nitrit. Nitrit kan reducere blodets evne til at binde ilt.
      Giv heller ikke spædbarnsmaden et drys grønt af f.eks. persille eller purløg. Krydderurterne og de grønne bladgrøntsager indeholder jordbakterier, der også kan medvirke til dannelse af nitrit.
    • Hvordan får man frugt og grønt med i hvert måltid?
      Svar: Gør grøntsager og rodfrugter til en naturlig del af måltiderne, dvs. planlæg, hvilken/hvilke grøntsager, der skal serveres, og hvordan de skal tilberedes. Hvis du ikke kan få dit barn til at spise grøntsager, kan du ’gemme’ dem i maden. Du kan blande revet løg, kål eller gulerødder i frikadellefarsen, kødsovsen eller i gryderetten. Frugt kan med fordel serveres til morgenmad, som mellemmåltid eller til dessert. Og glem ikke bær! Hvorfor ikke blende en smoothie – eller prøv frugt og grøntsager som pålæg. Banan og avocado er glimrende på rugbrød!
  • Spørgsmål om NAN
    • Kan jeg blande flere flasker modermælkserstatning og gemme dem i køleskabet til senere?
      Svar: Vi anbefaler ikke, at du gemmer den færdigblandede modermælkserstatning til senere brug. Lav en ny flaske, hver gang dit barn skal have mad. På den måde sikrer du, at modermælkserstatningen er helt frisk.
    • Hvilken NAN Pro skal jeg vælge til mit barns alder?
      Svar:

      NAN Pro 2 er en tilskudsblanding som gives fra 6 måneder. På det tidspunkt begynder barnet også at spise grød og mos. NAN Pro 2 gives som et tilskud til en varieret kost.
      NAN Pro 2
      NAN Pro 3 Junior kan gives fra 6 måneder men anbefales fra 10 måneder. NAN Pro 3 junior er også en tilskudsblanding, der kan drikkes varm eller kold – af flaske eller kop.
      NAN Pro 3 Junior
      Det er vigtigt at følge aldersanvisningen på pakken, for NAN er tilpasset barnets ernæringsbehov og beriget med vitaminer og jern efter lovgivningens krav.
    • Er der forskel på NAN pulver og NAN drikkeklar?
      Svar: Næringsindholdet er stort set det samme i NAN mælkepulver som i de flydende/drikkeklare varianter. NAN Pro pulver indeholder aktiv bakteriekultur – det gør de flydende varianter ikke.

      NAN drikkeklar er praktisk at have med i pusletasken, eller når I er på tur. Nogle mener, at NAN drikkeklar er lidt mere jævn i konsistensen, fordi vandet fra begyndelsen er en del af selve produktionsprocessen. NAN blandet af pulver kan virke en smule mere kornet i konsistensen, men det kan fjernes ved at lade vandet have en højere temperatur, når du blander vand og mælkepulver – og så derefter afkøler blandingen til en behagelig drikketemperatur.
    • Hvorfor skal jeg købe 200 ml, når mit barn kun drikker 60 ml?
      Svar: Alle børn har forskellig appetit. NAN drikkeklar kan holde sig et døgn i køleskab efter åbning, så du kan bruge den til næste måltid.
    • Hvor længe kan modermælkserstatning holde sig, efter det er tilberedt?
      Svar: Vi anbefaler ikke, at du gemmer den færdigblandede modermælkserstatning til senere brug. Lav en ny flaske, hver gang dit barn skal have mad, så du sikrer, at modermælkserstatningen er helt frisk.

      Hvis du skal ud på tur anbefaler vi, at du tager en termokande med kogt (varmt) vand med. Så kan du blande vand og pulver, umiddelbart inden dit barn skal spise – også når I er på tur.
    • Kan jeg blande pulveret op med vand og varme det i mikroovnen (og i hvilken rækkefølge skal dette foregå?)
      Svar: Nej. Du kan godt koge vandet til modermælkserstatning i mikroovnen. Men sørg altid for, at vandet har den ønskede temperatur, inden pulveret blandes i.

      Brug koldt vand fra vandhanen og varm det op til kogepunktet. Derefter køles vandet ned til 40° C og blandes med den korrekte mængde pulver.
    • Mit barn drikker ikke nok til, at vi får brugt en hel pakke. Kan vi fryse pulveret og bruge det senere?
      Svar: Nej – vi anbefaler ikke at du fryser modermælkserstatningen – både af hensyn til hygiejnen, men også fordi pulveret ændrer vægtfylde ved frysning, så man risikerer at dosere forkert mængde efter optøning.
    • Kan jeg opbevare tilberedt modermælkserstatning i termokande, når vi skal på tur?
      Svar: Nej! Modermælkserstatning og tilskudsblandinger skal drikkes, lige når de er tilberedt for at undgå bakterievækst. Når man opbevarer varme mælkeprodukter i termokande, sker der endda en voldsom bakterietilvækst, så brug kun termokanden til kogt (varmt) vand. Så kan du blande vand og pulver sammen, umiddelbart inden dit barn skal spise, når I er på tur.
    • Vi skal til udlandet og vores barn får jeres modermælkserstatning. Kan man få det samme i andre lande, eller skal vi tage NAN med hjemmefra?
      Svar: Du kan købe NAN modermælkserstatning i langt de fleste lande. Du skal dog være opmærksom på, at indholdet i vores modermælkserstatning ikke er helt det samme i alle lande, da vi følger det enkelte lands regler på området.

      I EU følger landene de samme regler for modermælkserstatninger, så det vil kun være på rejser uden for EU, at I kan opleve, at produkterne er lidt anderledes end dem, I plejer at bruge.
    • Er det sikkert at give mad, som indeholder palmeolie til børn?
      Svar: Vi kan forsikre, at vores produkter er sikre for børn at spise, og at den palmeolie, der findes i vores produkter, indeholder garanteret lavere niveauer end de grænseværdier, som anbefales nu. Vi har en meget streng kvalitets- og sikkerhedskontrol for såvel råvarer som færdige produkter, og vi går aldrig på kompromis med sikkerhed og kvalitet.
    • Hvorfor anvendes palmeolie i modermælkserstatning?
      Svar: Vi bruger palmeolie i modermælkserstatning, fordi det er den olie, som minder mest om naturlig brystmælk. Naturlig brystmælk er rig på fedtsyrer, som er vigtige for din babys ernæring. Palmolein, som er udvundet af palmeolie, er en ingrediens i modermælkserstatning. Det er en rigtig god kilde til palmitinsyre, en af de dominerende fedtsyrer i brystmælk. Hver eneste fedtkilde har en unik sammensætning af fedtsyrer. Den palmolein, som findes i vores modermælkserstatning, bidrager til, at mælken får samme niveauer som naturlig brystmælk. Andre fedtkilder har ikke nær så ideelle niveauer af palmitinsyre og kommer ikke i nærheden af de niveauer, som findes i naturlig brystmælk. Ernæring til børn er i dag omfattet af en meget striks lovgivning og kontrol, som er klart hårdere end for anden mad og andre fødevarer. Alle vores produkter opfylder de gældende europæiske krav og normer.
    • Hvad anbefaler Fødevarestyrelsen, når det gælder modermælkserstatning?
      Svar: Vi følger naturligvis Fødevarestyrelsens anbefalinger og kan varmt anbefale deres hjemmeside altomkost.dk, der giver dig de nyeste anbefalinger og informationer om sund og tryg mad. På hjemmesiden står der: ” Hvis barnet ikke får modermælk, skal det have modermælkserstatning. Modermælkserstatninger er af høj kvalitet, så børn, der får modermælkserstatning, trives og vokser fint. Hjemmelavede mælkeblandinger er derimod ikke gode nok til spædbørn.”
    • Hvad gør Nestlé for at mindske mængden af palmeolie i deres produktere?
      Svar: Nestlé har investeret meget i videnskabelig forskning, så man på en sikker måde kan måle de forskellige bestanddele, forstå hvordan de bliver til og identificere, hvordan vi kan mindske niveauerne. Resultatet af dette arbejde findes tilgængeligt i videnskabelige publikationer. Ved at arbejde tæt sammen med vores leverandører af vegetabilske olier og fedt, har vi allerede foretaget indgreb for at sikre at monochloropropanediol (MCPD)- og Glycidylestrar (GE)-niveauerne i det fedt og de olier, vi anvender i vores produkter, er så lave som muligt.